ECNS maakt uitvraag door meldkamer nog preciezer
Nóg beter inschatten welke zorg het beste aansluit bij de behoeften van patiënten die medische hulp zoeken via 112: dat is het doel van ECNS (Emergency Communication Nurse System). Als eerste in Nederland zijn de ambulanceregio’s Zuid-Holland Zuid Rotterdam-Rijnmond (die samen een meldkamer delen in Rotterdam), deze week begonnen met de opleiding behorend bij deze nieuwe methode.
Het is een uitbreiding van het systeem ProQA, waarmee de 112-centralisten van de beide regio’s al jaren werken. Bij deze wereldwijd gebruikte uitvraagmethode wordt door het stellen van een reeks vaste, gerichte vragen snel duidelijk wat er aan de hand kan zijn met de patiënt, om de juiste hulp te kunnen inzetten. ECNS maakt de uitvraag in een aantal situaties nog preciezer, dankzij een reeks aanvullende vragen.
Het gaat daarbij om minder spoedeisende situaties. Als elke seconde telt, gaat net als altijd de ambulance meteen rijden. Maar bij een stabiele situatie is er tijd om voortaan bij een aantal specifieke ziektebeelden door te vragen. Zo ontstaat een gedetailleerder beeld. Naar verwachting kunnen daardoor meer patiënten direct worden verwezen naar de juiste zorgverlener, bijvoorbeeld de huisarts, spoedeisende hulp of geestelijke gezondheidszorg; of geholpen met zelfzorginstructies. Zo blijven ambulances en andere acute zorgverleners vaker beschikbaar voor dringende situaties.
In het eerste kwartaal van 2025 gaat de gecombineerde ambulancemeldkamer in Rotterdam echt werken met ECNS. Tot die tijd leren de verpleegkundig centralisten intensief omgaan met het systeem, zodat ze samen klaar en gecertificeerd zijn voor een succesvolle start in 2025.
Veel succes gewenst aan alle betrokkenen!
Klik hier voor diepgaander informatie over ECNS.