De nieuwe Rapid Responder rijdt elektrisch
Ons eerste elektrische voertuig voor patiëntenzorg is een feit! We hebben sinds kort al wel twee elektrische dienstauto’s, maar die gebruiken we niet om naar patiënten in nood te rijden. Deze nieuwe Volkswagen ID.4 wel.
Het gaat om onze zogeheten Rapid Responder, een ambulance-in-een-personenwagen. Hij heeft alle levensreddende hulpmiddelen aan boord die een gewone ambulance ook heeft, maar vervoert in principe geen patiënten.
(De tekst gaat verder onder de foto’s.)
De Rapid Responder is onze ‘vliegende keep’. Hij kan flexibel opereren in situaties waar een patiënt snel moet worden gezien, maar waar de verwachting niet is dat hij of zij direct mee moet. Hij kan ook ondersteuning bieden aan een spoed- ofwel A-ambulance, bijvoorbeeld bij een reanimatie. En hij kan tijdelijk een regio bewaken waar alle gewone ambulances bezet zijn. De Rapid Responder wordt bemand door één persoon, een ambulanceverpleegkundige die zelf rijdt.
Zijn we niet bang dat we onderweg stranden omdat de stroom halverwege op is, horen we u vragen. Het antwoord is: nee! Onze huidige Rapid Responder rijdt gemiddeld zo’n 80 kilometer per dag. De actieradius van de volledig opgeladen Volkswagen zit daar ruim boven, al zullen wij tijdens spoedritten en door de flinke hoeveelheid apparatuur aan boord wel wat meer van de accu vergen. Maar op elke ambulancepost waar hij komt, gaat hij tussentijds aan de lader. Bij het Albert Schweitzer ziekenhuis wordt voor ons een laadpaal geïnstalleerd.
Toch is het best spannend, want we doen iets nieuws. Ook wij willen leren, met de tijd meegaan en oog hebben voor duurzaamheid. Volgend jaar gaan we daarom nog een stap verder: dan nemen we de eerste elektrische A-ambulance in het wagenpark op, waar dus wel patiënten in meegaan.