Adviezen voor optimale samenwerking op de weg

Vaak vragen automobilisten ons hoe ze moeten reageren als een ambulance van achteren nadert met zwaailicht en sirene. Onze ambulancechauffeur Bas van der Linden geeft zes adviezen voor een optimale ‘samenwerking op de weg’.

  • Kijk regelmatig in je binnenspiegel. Als je me niet ziet aankomen, is de kans groter dat je schrikt wanneer ik al dichtbij je ben.
  • Ben je aan het rijden en kun je op dat moment (nog) niet naar rechts uitwijken? Rijd dan door tot er een ruime plek is om VEILIG naar rechts uit te wijken. Behoud intussen de snelheid die je had! Dan kan ik het beste inschatten wanneer ik voorbij kan. Rem niet af, want dan wordt het inschatten voor mij moeilijker. Ga ook niet sneller voor me uit rijden, dan wordt het passeren gevaarlijker.
  • Rijd ik achter je op een rotonde, of bij het naderen van de rotonde? Maak dan één compleet rondje. Zo weet je zeker dat je mij kwijt bent. Daarna kun je alsnog je eigen afrit nemen.
  • Bij het stilstaan voor een rood verkeerslicht: Sta je met enkele auto’s stil en kun je makkelijk ruimte maken door een paar meter op te schuiven, dan graag! Maar sta je met velen achter/naast elkaar met weinig uitwijkruimte, doe dan NIETS. Wacht af wat ik doe, want meestal vind ik zelf een andere oplossing.
  • Rijd in geen geval door rood de kruising op! Mijn zwaailicht en sirene zijn nooit een vrijbrief voor jou om regels te overtreden of gevaar te veroorzaken.
  • Komen we echt vast te staan? Soms houdt het gewoon even op. Dan wachten we samen tot het licht groen wordt of de weg vrij is.

Bas legt uit: “Paniekreacties zijn nooit nuttig. Wij willen er graag langs en het is ónze verantwoordelijkheid om dat veilig te doen. Ook al zijn wij een voorrangsvoertuig wanneer we signalen voeren, dan nog mogen wij geen grote risico’s nemen. Een spoedrit betekent niet zo hard mogelijk, maar vooral zo slim mogelijk rijden. En mocht je je afvragen waarom wij soms tergend langzaam optrekken of de bochten overdreven ruim nemen? Probeer je dan voor te stellen dat er achterin de ambulance iemand ligt die heel ziek is of veel pijn heeft. Die persoon probeer ik dan te ontzien.”

En dan nog een extra ‘kijktip’. Sta je in de file op de snelweg en moet de ambulance erlangs? Kijk dan hier eens hoe ze dat in Duitsland aangeleerd krijgen.

Bedankt voor de medewerking!