De Cliëntenraad: belangenbehartiging voor patiënten
Als Cliëntenraad willen we een bijdrage leveren aan goede en veilige zorg. We willen een stem geven aan alle mensen die gebruik maken of hebben gemaakt van de dienstverlening van de Ambulancedienst Zuid-Holland Zuid, kortweg patiënten. We komen op voor hun gemeenschappelijke belangen. Wij gaan na wat de gevolgen kunnen zijn van (nieuw) beleid of vernieuwingen. We zijn de antenne, de adviseur, de waakhond en de tolk voor patiënten.
We adviseren de directie gevraagd en ongevraagd over de vele aspecten van de dienstverlening. Onderwerpen die we bespreken zijn bijvoorbeeld: de bereikbaarheid, toegankelijkheid en aanrijdtijden van de ambulancezorg, de communicatie en de uitvoering van het cliënttevredenheidsonderzoek en de patiëntveiligheid.
Kan het beter? Geef uw tips, advies of opmerkingen
We vinden het belangrijk om uw mening te horen. Alleen dan kunnen wij u goed vertegenwoordigen. Laat ons weten wat u goed vindt, maar vooral ook wat beter kan.
Let op! Bij ons kunt u geen klacht indienen. Daarvoor kunt u terecht bij de klachtenfunctionaris. Wél horen we graag uw tips, adviezen of opmerkingen. Uw inbreng kan immers bijdragen aan een nog betere kwaliteit van zorg. Wij kunnen uw input gebruiken bij de adviezen en tijdens onze overleggen met de directie.
We zijn direct te bereiken via e-mail: clientenraad@ravzhz.nl
Wie zijn wij? De vier leden stellen zich voor!
Mijn naam is Anja Boogaard, 70 jaar oud, ik woon in Dordrecht en ben voorzitter van de Clientenraad. Na mijn tijd als manager bij de instelling MEE ben ik als senior beleidsmedewerker bij de GGD Zuid-Holland Zuid gaan werken. Daar maakte ik multidisciplinaire draaiboeken voor pandemieën en werd ik hoofd Actiecentrum GHOR. In 2006 ben ik bij de Stafdirectie Risico- en Crisisbeheersing van de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond gaan werken. Met die ervaring ben ik als adviseur en trainer Crisisbeheersing bij de V&R Academie aan het werk gegaan. In 2015 ben ik mijn eigen bedrijfje gestart, ik was 24/7 inzetbaar bij grote incidenten en onder andere gestationeerd bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en bij de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming.
Inmiddels ben ik met pensioen, werk nog een dag per week als examinator voor het NIPV (Nederlands Instituut Publieke Veiligheid) en een à twee dagen per week als zorgvrijwilliger/coördinator bij de Hospice de Cirkel in Papendrecht. Ik vind het een mooie uitdaging om de cliënten van de ambulancezorg van deze regio te vertegenwoordigen en daarmee bij te dragen tot een nog betere zorg!
Mijn naam is Theo Wolters, ik ben 73 jaar oud en woon in Papendrecht. Ik ben sinds deo oprichting lid van de Cliëntenraad. Mijn medische achtergrond is de opleiding fysiotherapie die ik van 1968 tot 1971 heb gevolgd. Daarna ben ik hier vooral mee in de sport actief geweest. Mijn maatschappelijke betrokkenheid is groot, zeker nu er alle tijd voor is na mijn pensionering. Zo ben ik sinds 2006 actief in de gemeenteraad als (duo)raadslid, dagelijks bestuurslid van de huurdersstichting (CombiRaad) van Woonktacht10, lid Cliëntenraad langdurige zorg van Rivas Zorggroep en nog actief bij de KNVB. Ik heb altijd grote interesse gehad in de medische wereld en vind het een leuke uitdaging om mee te denken over het wel en wee van de patiënten in de ambulancezorg en waar nodig hier verbetering in te brengen.
Ik ben Elisabeth van Pelt, 41 jaar oud, woonachtig in Oud-Beijerland, moeder van twee kinderen. Vanaf mei 2024 ben ik lid van de Clientenraad. In het dagelijks leven werk ik, met veel plezier, als klinisch kraamverzorgende in het moeder- en kindcentrum van het Ikazia Ziekenhuis. De (acute) verloskunde is echt mijn passie. Een werkdag is nooit hetzelfde. Het geeft veel voldoening om aan het einde van de dag te weten dat je iemand echt hebt kunnen helpen. Al is het soms alleen maar door er te zijn. Door zelfvertrouwen te geven, kun jij het verschil maken.
Mijn passie voor de zorg en mijn betrokkenheid bij patiënten hebben mij gemotiveerd om deel te nemen aan de Cliëntenraad. Ik geloof sterk in het belang van patiëntgerichte zorg en wil ervoor zorgen dat de stem van de patiënt wordt gehoord en gerespecteerd. Zowel vanuit mijn rol als patiënt, maar ook door mijn ervaring als zorgverlener, weet ik dat een goede zorgverlening alleen mogelijk is als de patiënt centraal staat. Met aandacht en begrip voor zijn of haar positie, kwetsbaarheid en onzekerheid.
Door deel te nemen aan de Cliëntenraad kan ik actief bijdragen aan het verhogen van de kwaliteit van zorg en dienstverlening binnen de ambulancezorg in de regio. Ik kijk ernaar uit om samen met de andere leden van de Cliëntenraad bij te dragen aan de missie (kwalitatief hoogwaardige en patiëntgerichte zorg bieden) van de ambulancedienst.
Mijn naam is Mariёlle van Esch en ik coach de Cliёntenraad en ondersteun de leden in praktische zin. Dat doe ik vanuit de onafhankelijke positie van adviseur. Ik ben goed thuis in de Wet medezeggenschap cliëntenraden zorginstellingen en zet die kennis in voor de Cliёntenraad. Verder help ik met het tot stand komen van de agenda’s voor de diverse overleggen en maak ik de notulen als we vergaderd hebben. Ik werk voor Zorgbelang Inclusief, team Participatiepartners. Wij ontwikkelen, coördineren en voeren diverse projecten uit waarin gelijkwaardigheid en inclusiviteit belangrijk zijn. Een Cliёntenraad ambulancedienst past daar prachtig in omdat we de stem van de patiënt vertegenwoordigen en in die hoedanigheid meekijken naar het tot stand komen van beleid.