‘Reddingsstrook zou ook voor ons land mooi zijn’
In Duitsland is de ‘Rettungsgasse’ al vele jaren een begrip. In België geldt sinds vandaag, 1 oktober, eveneens de plicht om bij files op hoofdwegen op voorhand een ‘reddingsstrook’ vrij te houden voor hulpdiensten die van achteren kunnen naderen.
Daarmee lopen wij op dit punt nu achter op onze beide buurlanden. Onze rijvaardigheidsinstructeurs hopen dat het ooit ook hier de standaard wordt. “Eenduidigheid is belangrijk”, zegt instructeur en ambulancechauffeur René van der Maas. “Als iedereen dit begrijpt en meewerkt, kan het ons enorm helpen om sneller ter plaatse te zijn.”
Zolang het hier nog niet geldt, volgen wij de brancherichtlijn ‘Optische en geluidssignalen spoedeisende medische hulpverlening’. René: “Die geeft onder meer aan wat onze plaats op de weg is bij files. Als de vluchtstrook beschikbaar is voor het voorrangsvoertuig, dan maken wij daar gebruik van. Zo niet, dan bekijken we of de wegbeheerder voor ons een strook kan afkruisen. Als beide niet kunnen, dan kiezen we voor middendoor rijden. Hierbij rijden we tussen de meest linker rijstrook en de strook rechts daarvan. Of we daar ook echt de ruimte krijgen, staat of valt met de afstand die filerijders houden tot hun voorganger.”
Soms zie je in Nederland borden langs de weg die dit uitleggen, maar dat is helaas vaak in tijdelijke verkeerssituaties. “Niet iedereen werkt er even goed aan mee”, is de ervaring van René. “Logisch ook, want het is Nederlandse weggebruikers niet aangeleerd tijdens de rijlessen.” Het kan ook wonderbaarlijk goed gaan, zoals op het dashcamshot uit de Drechttunnel hieronder.
Een nuttige uitleg vanuit België, met animatie, is hier te vinden.