We komen niet altíjd binnen een kwartier

De recente ophef over de ‘te late’ aankomst van een ambulance bij een sportongeval in onze regio is mede ontstaan door verwarring over wat een spoedrit is. We leggen het uit.

Als je 112 belt, doorloopt onze verpleegkundig centralist een vragenlijst met behulp van een wereldwijd gebruikt ‘triagesysteem’ (genaamd ProQA). Op basis van de antwoorden geeft het systeem een code af over wat er met de patiënt aan de hand kan zijn. Bij elke code hoort een inzet, variërend van een ambulance die met grote spoed rijdt omdat misschien elke seconde telt (we noemen dat een ‘A1’) tot een verwijzing naar de huisarts.

(De tekst gaat verder onder de foto’s.)
(Bron: AD De Dordtenaar.)

In dit geval was sprake van een zogeheten ‘A2’-urgentie. De patiënt heeft dan mogelijk wel dringend hulp nodig, maar hij of zij verkeert niet in direct gevaar. De ambulance rijdt met gepaste spoed, meestal zonder zwaailicht en sirene. De wet schrijft voor dat we bij een A2-rit vanaf het binnenkomen van de 112-melding 30 minuten de tijd hebben om de patiënt te bereiken. Bij een A1 geldt een termijn van 15 minuten.

Wij halen in Zuid-Holland Zuid deze aanrijdtijden in circa 95 procent van alle ritten. Landelijk is dat een goede score, maar we werken continu aan verbetering. In het geval van de A2-rit naar het sportongeval in Heerjansdam, bleven we ruim binnen de norm. Dat onze komst 45 minuten op zich zou hebben laten wachten, is aantoonbaar onjuist.

We maken van deze gelegenheid gebruik om twee verzoeken te doen. Bel je 112, geef dan strikt antwoord op de vragen van de centralist. Er zit namelijk een gebalanceerd systeem in de inhoud en de volgorde van de vragen, gebaseerd op miljoenen eerdere meldingen wereldwijd en de uitkomst van die meldingen. Hoe sneller en beter de vragen doorlopen worden, des te eerder komt de juiste hulp op gang.

Het tweede verzoek is: Wil je iets weten over de urgentie of aanrijdtijd van een bepaalde rit, neem dan gerust contact met ons op. We kunnen de gegevens snel vinden en duidelijkheid geven, zonder de privacy van de patiënt te schenden. Het scheelt wellicht onnodige onrust en een omweg via de gemeenteraad, de burgemeester en de media.

Onze contactgegevens zijn hier te vinden. En hier staan de verschillende typen ritten toegelicht.